Programació | 9 de febrer

Capella de Ministrers

Intèrprets

Èlia Casanova, veu
Beatriz Lafont, veu
Laia Blasco, veu
Maria Morellà, veu
Robert Cases, arpa
Carles Magraner, viella

Entrada lliure i gratuïta fins a completar aforament.

Dijous 9 febrer 20h | Antic Mercat de Torrent

Sixena

Processional de les religioses del sagrat, sobirà i ínclit orde militar de Sant Joan de Jerusalem (s.XIV – XV)

Música i litúrgia en un noble monestir femení: el Reial Monestir de Sijena
Amb la finalitat de reunir el res de les dames nobles del Regne i Corona d’Aragó, es va fundar en 1188 per desig de la reina donya Sancha de Castella, esposa del rei Alfons II d’Aragó, el Reial Monestir de Sijena (Osca), amb religioses del sagrat, sobirà i ínclit Orde Militar de Sant Joan de Jerusalem. Els avatars dels dos últims segles (robatoris napoleònics, dissolució del patrimoni després de la desamortització, i l’àmplia destrucció del monestir en 1936), dificulten la investigació, encara que això no reduïsca l’interés que suscita aquest antiquíssim i insigne cenobi femení per als estudiosos de la història i de les belles arts, mostrant amb aquest programa la seua importància musical. Mínima és la documentació que conservem en l’actualitat, però suficient per a mostrar la relació que es va donar entre noblesa, litúrgia i música. L’estudi de les fonts, tant litúrgic- musicals com administratives, permet recrear i recrear-nos en una cuidada, sistematitzada i en no poques ocasions particular pràctica del cant dins de la litúrgia que va perdurar durant segles com a símbol identitari d’aquesta fundació real. El seu Cerimonial (1588) és el compendi d’aquestes, descrivint-les i especificant els espais arquitectònics del cenobi i aixovar utilitzats per a la seua pràctica, estant musicalment confirmades i adornades pel seu Processional (s. XIV-XV). 

El present programa ens traslladarà, mostrant una riquesa melòdica, tres dels moments més significatius de l’any litúrgic: la festivitat de Sant Joan Baptista, els cants de la qual evocarien a les religioses la seua professió en el monestir; la celebració del Mandatum del Dijous Sant, que tant interés va tindre la reina fundadora a sistematitzar com a exemple de dedicació als pobres en una fundació hospitalària; i la intensitat de la Pasqua, mantenint més enllà de Concili de Trento la representació de la Visitatio sepulchri, en aquest cas, el denominat «cant dels àngels de Pasqua». 

Alberto Cebolla

Capella de Ministrers

Des de la seua creació l’any 1987, el grup Capella de Ministrers, sota la direcció de Carles Magraner, ha desenvolupat una important tasca investigadora i musicológica en favor del patrimoni musical espanyol, des de l’Edat Mitjana fins al segle XIX. El resultat, transformat en testimoniatge musical, conjuga a la perfecció tres factors clau: el rigor històric, la sensibilitat musical i, molt especialment, un incontenible desig de comunicar-nos i fer-nos partícips d’aquestes experiències.

L’activitat concertística de la formació ha sigut molt intensa des de l’inici de la seua activitat, recorrent les millors sales de música d’Espanya: Auditori Nacional d’Espanya, Palau de la Música de València, Palau de la Música Catalana, Auditori de León, Teatre de la Maestranza, L’Escorial, Centre Conde Duque, Auditori de Castelló, Teatre Cervantes… Així mateix, ha participat en nombrosos festivals, d’entre els quals cal destacar el Festival de Música Antiga de Barcelona, Madrid Cultural 1992 (amb la recuperació de l’òpera Los Elementos d’Antonio Literes), Festival de Teatre Clàssic d’Almagro, Festival de Música Antiga i Barroca de Peníscola, Festival de Peralada, Quinzena Musical Donostiarra, Veranos de la Villa (Madrid), Festival Grec (Barcelona), Festival Internacional de Música i Dansa de Granada, Festival de Música Religiosa de Conca, Serenates a la Universitat (València), Festival Are More (Vigo), Festival Medieval d’Elx, entre molts altres.